"KAŻDY PRZEDSZKOLAK DOBRYM UCZNIEM W SZKOLE" W S i P, Warszawa 2003
Jest to poradnik metodyczny opracowany dla nauczycieli przedszkoli oraz klas zerowych i pierwszych, a także dla rodziców, którzy pragną zadbać o prawidłowy rozwój swojego dziecka. Poświęcony jest usprawnianiu funkcji poznawczych, które odgrywają bardzo ważną rolę w nauce czytania i pisania. Książka składa się z dwóch części: teoretycznej i praktycznej. W części I autorka porusza problem trudności w nauce czytania i pisania. Definiuje ten termin. Podaje objawy ryzyka dysleksji u dzieci w wieku 6-7 lat. Ponadto mówi o gotowości szkolnej, przytacza jej definicje. Analizuje sfery rozwojowe, które decydują o pomyślnym przebiegu nauki, określa przejawy dojrzałości tych sfer. Odpowiada na pytanie, czym jest czytanie i na czym polega dojrzałość do czytania. Część II zawiera założenia psychopedagogiczne i wskazania metodyczno-dydaktyczne do pracy z dziećmi, u których występuje podejrzenie o dysleksję. Autorka proponuje tu również dwa rodzaje ćwiczeń dla w/w dzieci: ćwiczenia graficzne (nieliterowe), które rozwijają percepcję wzrokową, orientację kierunkowo- przestrzenną, koordynację i precyzję wzrokowo-manualną, analizę i syntezę wzrokową , a także pełnią funkcję relaksacyjno- wypoczynkową oraz ćwiczenia literowo- wyrazowe, m.in. zagadki, rebusy, łamigłówki, rymowanki i krzyżówki. Ćwiczenia są ciekawe, zawierają temat, dokładne polecenie oraz tablicę jako wzór do wykorzystania. Usystematyzowane są zgodnie ze strukturą językową materiału. Są różnorodne, a przez to atrakcyjne dla dzieci. Stanowią pomoc dla nauczyciela, inspirują go do nowych pomysłów. Zachęcam wszystkich nauczycieli do korzystania z wyżej omówionego poradnika.
opracowała : mgr Ewa Tomala |